neděle 2. června 2019

Recenze: Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (Fantastická zvířata 2)

Druhý film ze série Fantastická zvířata se dostal do kin loni v listopadu a nyní vyšla i knižní podoba jeho scénáře. Jaké byly Grindelwaldovy zločiny na papíře?

J.K. Rowlingová se dala na psaní filmových scénářů k novým filmům ze svého kouzelnického univerza a začala prvním dílem Fantastických zvířat. Pokračování na sebe nenechalo až tak dlouho čekat, ostatně celá nová série je plánována na pět dílů, takže fanoušci Harryho Pottera mají na dlouho vystaráno a je zcela jisté, že zájem o tuto franšízu jen tak neupadne. Knižní podoba scénáře nepřináší oproti filmu nic nového, ani žádné vystřižené scény, ale pozorný čtenář přeci jen zjistí, že po přečtení knihy je o něco moudřejší. Psaný scénář totiž nabízí v popisech scén různá jména postav nebo zvířat, která ve filmu nemusela zaznít, takže bychom je jen tak snadno nemohli poznat či identifikovat. Vše navíc krásně doplňuje grafika ze studia MinaLima, které stojí za všemi grafikony a tiskopisy ze světa Harryho Pottera a v Londýně mají své vlastní designové studio, kde je všechny můžete vidět a dokonce si koupit některé repliky.

Co se postav týče, tak se v druhém díle seznamujeme s Mlokovým bratrem Théseem Scamanderem a jeho snoubenkou (a Mlokovo bývalou školní láskou) Letou Lestrangeovou (podobnost jmen s Bellatrix není čistě náhodná). Objevuje se také postava mladého Albuse Brumbála a již ze závěru prvního dílu odhalený Gellert Grindelwald. I když se po něm druhý díl jmenuje, tak ale rozhodně nemá ve filmu největší prostor. Vše se totiž točí okolo postavy Credence Holkosta, kterého jsme poznali již v prvním dílu. Ze starých známých se vrací i Tinka Goldsteinová a její mladší sestra Queenie a její přítel Jacob Kowalski. Tato společnost se různě potkává a míchá dohromady s některými dalšími novými postavami jako třeba Nagini, Nikolas Flamel nebo další jména. Počítejte s tím, že většina příjmení postav vám bude povědomá. Pomyslná vazba mezi Grindelwaldem a Voldemortem, potažmo jejich příznivci, je pak opět zcela jistě úmyslná. U některých z nich ale bude zajímavé sledovat vývoj v dalších dílech série. J.K. Rowlingová to má vše zcela jistě promyšlené a ukáže nám, že všechny obavy a nelogičnosti se nakonec vysvětlí. Alespoň to je můj předpoklad, doufám, že není až příliš naivní. Tři procenta ubírám z celkového hodnocení za ty doposud nevysvětlené změny oproti doposud známým faktům. Není to nic, co by bylo na škodu. Věřím, že si tahle nová série udrží stávající kvalitu a zařadí se plnohodnotně vedle hlavní potterovské série.

Název: Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny - původní scénář
Původní název: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald - The Original Screenplay
Autor: J.K. Rowlingová