pondělí 18. března 2019

Recenze: Cinder (Měsíční kroniky 1) + Audiokniha

Albatros přichází s novinkou, kterou jsou young adult audioknihy. A prvním titulem, který se dočkal této nové podoby je jeden z prvních moderních retellingů - Cinder Marissy Meyerové.

Přesněji řečeno jde o Albatrosmedia obecně, tedy o všechna nakladatelství, která pod Albatros spadají. Zrovna Cinder tak patří do portfolia nakladatelství Egmont. Mnozí z vás nejspíš již Cinder četli, i mně byla opakovaně doporučována. Knihu jsem si do své knihovny pořídil, ale pořád jsem se k ní nemohl dostat. A byla to chyba! Cinder je totiž opravdu super. Je to to, co bych od retellingu v jeho podstatě očekával. Tedy pouze inspiraci prvky a některými vztahy a vazbami mezi postavami, ale jinak vlastní a originální příběh. A přesně to přináší Cinder. Jedná se o retelling Popelky - "služka" (v případě Cinder jde o kyborga), která trpí v područí své nevlastní matky Adri a nechybí ani nevlastní sestry Perla a Pivoňka. Samozřejmě se vše točí i kolem prince, který se zde jmenuje Kaitó, ale známější je pod kratším jménem Kai. Příběh se odehrává v budoucnosti v Novém Pekingu, který sužuje zákeřná epidemie letumózy. Najít na ni lék však nebude snadné. A co teprve až se do akce vloží královna Levana z Měsíce?

"Prosím, přivítejte na sto dvacátém šestém výročním plese Východního společenství osobního hosta Jeho císařského Veličenstva: Linh Cinder z Nového Pekingu."

Tolik k samotnému příběhu. Rozhodně nesmím opomenout skvělý překlad Jany Zejmanové, který ještě více umocňuje atmosféru, kterou nejen v Cinder, ale i v celém světě Měsíčních kronik vystavěla Marissa Meyerová. Komplexnost Měsíčních kronik je další věcí, která stojí za vyzdvihnutí, protože už konec Cinder hodně naláká na pokračování. A nyní bych rád přešel k tomu hlavnímu - audioknize Cinder. Její interpretkou je Terezie Taberyová, kterou může mnoho z vás znát z dabingu, ve kterém je Terezie jako doma. A i ke světu young adult má velmi blízko, protože právě jejím hlasem v českém dabingu promlouvá Katniss Everdeenová z trilogie (v případě filmů kvartologie) Hunger Games, ostatně představitelku Katniss Jennifer Lawrence dabuje nejčastěji, v současné době je to již více než desítka filmů. Mimo to je pak Terezie známá především jako hlas Bernadette z Teorie velkého třesku. Tyto a mnohé další zkušenosti s dabingem a herectvím se podařilo perfektně zužitkovat při produkci audioknihy Cinder. Terezie si perfektně hraje s hlasem a odlišuje tak postavy nejen podle toho, jestli se jedná o muže či ženu, ale i jednotlivé ženy a muže mezi sebou. Snadno se tak i bez psaného textu dokáže posluchač orientovat v tom, která postava zrovna mluví. Na poli audioknih není Terezie Taberyová žádnou začátečnicí, protože na svém kontě již má tři audioknihy. Jsou jimi Kniha vzpomínek, V případě neočekávané události a Nebudete se bát ničeho zlého.

Ukázka audioknihy Cinder (čte Terezie Taberyová)

Dalším pozitivem je použití hudebního podkladu na začátku jednotlivých kapitol. Tento podkres se často váže na atmosféru příběhu a tedy ve chvílích napětí je i tato hudba rychlejší a akčnější. Mimo to jsou také různá systémová hlášení prohnána hlasovým filtrem, takže opravdu máte pocit, jako když danou zprávu čte počítač. To samé platí pro zkreslení hlasu třeba u videohovorů nebo televizních zpráv, případně u postavy Iko, která je Cindeřinou nejlepší kamarádkou a není natolik lidská jako Cinder. Tohle vše dohromady činí ze Cinder jednu z audioknih, které bych neváhal zařadit mezi ty nejlepší, které jsem slyšel. Nutno podotknout, že jsem již slyšel desítky audioknih. Volba tématu young adult je dobrým krokem, jak vyhovět těm čtenářům, kteří třeba nemají tolik času, nebo preferují mluvené slovo před tištěnou knihou. Terezie Taberyová rozhodně zaslouží pochvalu za skvěle odvedenou práci. Vždy jsem ji v dabingu měl rád, takže mi jen dělalo radost s ní strávit i ty hodiny při poslechu audioknihy Cinder. Ta vyjde již v pondělí 25. března 2019, ale v případě předobjednání na eshopu Albatrosmedia vám bude expedována o pár dní dříve. V hodnocení si nechávám pár procent na zvednutí hodnocení u dalších dílů nebo u jiných audioknih. Doufám, že se v případě úspěchu audioknihy Cinder, o kterém nepochybuji, dočkáme dalších dílů opět v podání Terezie Taberyové.

A jak jsem zmínil, že je to první z young adult knih, se kterými nyní Albatrosmedia přichází, můžeme se podívat, na co se můžeme těšit příště. Další v pořadí bude totiž neméně úspěšná kniha Kouzelné přání, úvodní díl série Země příběhů od Chrise Colfera. Vypravěčem bude tentokrát populární herec a dabér Aleš Procházka. Tu vydá nakladatelství Fragment již v květnu a mohu vám slíbit, že zde také najdete recenzi na tuto audioknihu. Série Země příběhů totiž patří mezi mé oblíbené...

Název: Měsíční kroniky 1: Cinder
Původní název: The Lunar Chronicles #1: Cinder
Autor: Marissa Meyerová