středa 31. července 2019

Recenze: Selected - Vybraní (Selected 1)

V poslední době slaví velký úspěch dystopie jako třeba Hunger Games nebo Labyrint: Útěk. A právě něco mezi těmito dvěma přináší na knižní trh český autor Jakub Pachol. Jaká je jeho první kniha Vybraní?

Přesně jak jsem si myslel, nikdo tady ještě není. Zase jsem hyperaktivní veverka, která musí být všude první.

Nathaniel Neelsone je spolu s dalšími pěti přáteli uzavřený v izolaci, odkud není úniku. Pravidelně trénují v jednotlivých katedrálách různé dovednosti a techniky souboje - boj tělo na tělo, řízení dopravních prostředků, maskování, trénink ve vodě atd. Za své výkony získávají a ztrácejí body. Pokud při tréninku selžou, nejen že jim jsou odebrány body, ale také musí jít na odběry krve... Do toho všeho se snaží mít i svůj soukromý život. Již od dětství jsou uzavření ve výcvikovém centru, kde žijí až do 21 let. Nikdo neví, co se pak stane. Budou vyvoleni k důležité misi, na kterou jsou trénování?

Otvírám ledničku a překvapeně zjišťuji, že je takřka prázdná. Jediné, co se tam na mě usmívá, je zkažené mléko a vedle něj něco, co kdysi bývalo maso, ovšem dnes by to klidně mohlo být považováno za novou civilizaci díky své bujaré zeleni na povrchu. Divím se, že to maso nedostalo nohy a neuteklo z mé lednice pryč.

Styl psaní a vyprávění není špatný. Čte se dobře, i když se občas v knize nachází překlepy či chyby, ale to je možná způsobeno nedostatečnou kontrolou při redigování titulu. Některé situace či akce mohou působit nelogicky nebo zcela náhodně, ale vše spěje až k závěru, který může být překvapivý a během knihy se čtenář dočká nejednoho zvratu, šoku, ale i akčních scén. Prostě vše, co by od podobné knihy mohl čtenář očekávat. Nemohu příliš srovnávat s Hunger Games, protože je znám pouze z filmových zpracování (zatím), ale četl jsem Labyrint: Útěk, se kterým je také Selected srovnáváno. Řekl bych, že s těmihle tituly má Selected společné soutěžení a boj o vlastní život, klidně i mezi sebou (Hunger Games) nebo izolaci v uzavřeném komplexu při jakémsi experimentu (Labyrint: Útěk). Ale i přesto jsou to všechno vzájemně knihy odlišné.

Žádný pohyb ani náznak pohybu. Jen motýlci, včeličky a sem tam nějaký nektarem opilý čmelák. V tom zazněl výstřel z děla a pod mýma nohama proběhli robotičtí navigátoři. Jeden, dva, tři, čtyři, pět, šest a sedm, počítám je jako malá kuřátka a směju se při tom.

Selected pochází z pera českého spisovatele a skladatele Jakuba Pachola, který má své vlastní univerzum dobře rozplánované. Nazývá se The Unity Multuiverse (TUM) a skládá se z několika minisérií, minimálně trilogií (ale dílů v některých sériích má být i více), a právě Selected je jednou z nich. V současné době autor plánuje do série Selected čtyři díly, ale než všechny vyjdou, možná jich bude více. V celkovém náhledu pak některé série dějově předchází jiným a jiné jsou naopak z daleké budoucnosti a toto univerzum by mělo být fluidní i co do různých žánrů. Kromě dystopického scifi, jakým je aktuálně Selected, bychom se měli dočkat i fantasy nebo dalších literárních žánrů. Alespoň takové jsou plány a představy autora. Jestli se mu podaří vše dotáhnout do konce a dokčáme se i ostatních několika desítek plánovaných (či již dokonce napsaných, ale dosud nevydaných) knih, je zatím nejasné. Jisté ale je, že se Jakub může zařadit mezi stále rostoucí řadu českých spisovatelů, kteří si nachází cestu ke svým čtenářům. Doufejme, že se na této cestě bude i spisovatelsky zlepšovat a růst, protože Selected - Vybraní je jeho vydaným debutem a na celkovém dojmu z knihy to je bohužel poznat. Nejednou jsme už ale viděli, že se v průběhu psaní spisovatelé zlepšovali. Třeba bude Jakub Pachol dalším z nich a i mnozí jeho kritici třeba nakonec změní svůj názor. Nejbližší příležitost bude hned zkraje příštího roku, kdy by měla v únoru vyjít jeho další kniha ON - OTEC VESMÍRU...

Název: Selected 1: Vybraní
Autor: Jakub Pachol
Počet stran: 272