čtvrtek 6. prosince 2018

Recenze: Harry Potter a Tajemná komnata (Harry Potter 2)

Druhé díly prý většinou bývají nejslabší z celé série. Platí o i o Harry Potterovi a Tajemné komnatě?

Kolem stěn stály dřevěné registrační skříně a podle štítků na nich Harry pochopil, že obsahují podrobnosti o každém žákovi, kterého Filch kdy potrestal. Fred a George Weasleyovi pro sebe měli celou zásuvku.

Jak jsem již zmiňoval při recenzi prvního dílu, něco, co čte člověk potřetí nebo možná i počtvrté, se recenzuje obtížně. Ale o to větší výzva to je. Zaměřím se tak především na zpracování ilustrovaného vydání, které jsem přečetl. Příběh jen nastíním, přeci jen se jedná o dosti známou zápletku. Mladý čaroděj Harry Potter má za sebou první rok ve škole čar a kouzel v Bradavicích a opět tráví léto u tety a strýčka. Jenže někdo si nepřeje, aby se po prázdninách Harry do Bradavic vrátil. Navštíví ho doma domácí skřítek Dobby a začíná se vše komplikovat. Druhý rok studia tak nebude nic snadného a Harrymu půjde opět o život. Jinak by to přeci byla nuda.

"Věřil bys vůbec, že můžeme mít takovou smůlu?" vydechl Ron nešťastně a sehnul se, aby zvedl svou krysu Prašivku. "Ze všech stromů, do kterých jsme mohli narazit, jsme se trefili zrovna do toho, který to oplácí."

Ačkoliv se často říká, že druhé díly sérií jsou spíše vycpávky a bývají nejslabší, o Tajemné komnatě to rozhodně neplatí a patří k těm výjimkám, kdy si i druhé díly drží svou kvalitu. Je fakt, že to tvrzení o druhých dílech se nejčastěji váže na trilogie, kdežto Harry Potter má dílů sedm. Kromě původního vydání je možné v češtině knihy ze série o Harry Potterovi sehnat ještě v nových vydáních s ilustrovanými obálkami (viz třeba mou recenzi Kamene mudrců) a právě v plně ilustrovaných vydáních s ilustracemi Jima Kaye. Zatím jsou vydány první tři díly a další budou následovat. Akorát už ne v ročních intervalech, jako tomu bylo mezi prvními třemi díly, ale nejspíše v dvouletých, protože, jak jsou knihy od čtvrtého dílu obsáhlejší, tak i ilustrování zabere více času. Navíc sám Jim Kay někde prohlásil, že jak je postupně příběh temnější a temnější, že by rád pro každý díl volil novou metodu malování ilustrací. A uznejte sami, že to asi není úplná hračka. Můžeme být ale zvědaví, co dalšího si pro nás Jim Kay připravil.

Vůbec mu nevadilo, že Brumbál napíše dopis Dursleyovým, bylo mu až příliš jasné, že ty bude leda mrzet, že ho Vrba mlátička nerozmlátila na placku.

Některé ilustrace v knize pouze doplňují příběh nebo umocňují jeho atmosféru, zato jiné obrázky příběh rozvádí. Jak jsme v prvním díle mohli vidět různá dračí vejce, tady máme třeba krásný souhrn informací o fénixech. Jim Kay tak krásně pracuje s textem, který J. K. Rowlingová napsala již před dvaceti lety. A i překlad Vladimíra Medka zůstává v nových vydáních nezměněn, snad až na drobné korektury, kterými kniha při každé reedici prochází. Odstraňují se tak různé překlepy a nedostatky, které se objasnily třeba až v pozdějších dílech. V některých případech šlo i o překlad vybraných jmen.

"Ještě potřebujeme špetku něčeho z těch, v které se proměníme," prohlásila věcně, jako by je posílala do samoobsluhy pro prací prášek.

Kdo zatím Harryho Pottera a Tajemnou komnatu nečetl, tak rozhodně doporučuju. Už se jedná o trochu drsnější příběh, jelikož bájná stvůra útočí na nevinné studenty. Dobře tak Rowlingová postupně dávkuje temnotu a připravuje čtenáře na stupňující se drama a krutost v dalších knihách ze série. Jaké krásné kouzlo to celé mělo před těmi necelými 20 lety, kdy první díly začaly v Česku vycházet a nebyl ještě kolem toho všeho takový poprask. Rád na to vzpomínám a myslím si, že nejsem sám, koho tenhle fenomén poznamenal na celý život...

Název: Harry Potter 2: Harry Potter a Tajemná komnata
Původní název: Harry Potter #2: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Autor: J. K. Rowlingová