čtvrtek 13. září 2018

Recenze: Za hranice království (Země příběhů 4)

Stýskalo se vám po Alex, Connorovi a dalších postavách ze Země příběhů? Teď už nemusí - máme tu čtvrtý díl této série a tentokrát se bude cestovat knihami...

Pokračujeme s časovým odstupem od třetího dílu, ale akce se nám dostane hned na úvod. Dvojčata Alex a Conner jsou stále na stopě Maskovaného muže a aby ho polapili a překazili mu plány, musí ho sledovat napříč příběhy v knihách. Podíváme se tak nejenom do Země Oz, ale také do Země Nezemě, Říše divů, do Sherwoodského lesa nebo na Kamelot. Mimo to také krátce sledujeme Bree Campbellovou v Mimosvětě, jak se vypořádává s následky svých dobrodružství s Connerem z minulého dílu. Rozhodně se je na co těšit a garantuji vám, že po dočtení budete nutně potřebovat další díl. Tak to ale bývá u většiny knižních sérií.

"Protože tvoje mladší sestra dneska ve škole ustřihla spolužačce culík," řekla paní Campbellová. "A ty ses v domě tak činila, že teď vlastně nemáme jak potrestat ji. A kromě toho myslíme, že už sis vzala ponaučení."

Chris Colfer si pro nás opět připravil skvělé čtení a mohu bez váhání říct, že Země příběhů patří k mým nejoblíbenějším sériím. Pohled vypravěče, tedy er-forma, se čte dobře a vše ještě urychluje sledování různých dějových linek. Vše je navíc doplněno vždy na začátku kapitoly krásnými ilustracemi Brandona Dormana, který má na starosti i nádherné obálky, které si u nás Země příběhů zachovala stejné jako v originále.

"Protože Alex se v době svatby nejspíš bude ještě pořád skrývat, mohla bys prosím být moje družička?" zeptala se dychtivě Karkulka: "Prosím, prosím, řekni, že ano! Nenapadá mě nikdo jiný, s kým bych toho tolik prožila. Jsme jako sestry - sestry, které se kdysi málem zabily."
Mášenka se na ni chvilku nehybně dívala a pak se rozplakala. Když to Karkulka viděla, zvlhly oči i jí a popadla Mášenku do náruče.
"Netušila jsem, že tě to tak dojme," řekla.

Veronika Volhejnová si opět musela poradit s překladem, který měla tentokrát ztížený množstvím různých známých knih, jejichž příběhy se v knize objevují. Proto přiznaně sáhla pro pomoc, inspiraci a radu do již zaběhlých překladů těchto knih. Ne vždy však k mé spokojenosti. Kapitán Hák je ještě jakž takž v pořádku (přeci jen se bavíme o knížce pro mladší čtenáře), ale jména jako Will Scarlet (Will Šarlat) nebo Smee (Šmik) si myslím, že jsou natolik známá a zažitá, že je není třeba překládat. Taky nemáme místo Robina Hooda Robina Kapuci, že? To jsou ale pouze kosmetické detaily, které celku na kvalitě nijak neubírají, maximálně pouze nějaké to malé procento (resp. dvě).

"Tak, a teď mě hodně dobře poslouchej," řekla Mášenka a výhružně se k ní naklonila. "V téhleté budově je všechno přesně tak, jak jsi to chtěla. Jen z té svatby prostě hysterčíš. Nic tady nepotřebuje ani opravit, ani předělat. Jediná věc, kterou teď musíš udělat, je vrátit se na hrad, začít se chystat a ten den si užít, protože jestli od tebe uslyším ještě jednu stížnost, dneska se nebude konat svatba, ale pohřeb. Je to jasné?"

První dva díly série byly spíše samostatné (co do příběhu) a uváděly nás do světa Země příběhů. Od třetího dílu ale autor rozehrál zápletku, která se nejspíše roztáhne až do posledního (šestého) dílu. Nyní jsme tak se čtvrtým dílem v polovině téhle dlouhé dějové linky. Na co dalšího se můžeme těšit? Abych neprozrazoval nic z děje, tak nemůžu říct příliš, ale i když někdy vypadá, že se našim hrdinům nedaří, vždy je špetka naděje nebo nějaký spásný nápad, který může vše v dobré obrátit. Pátý díl s názvem Na vlnách fantazie (v originále An Author's Odyssey, tedy Autorova odysea, která by byla mnohem originálnější, ale nejspíše pro tento název má nakladatelství v návaznosti na překlad knihy své důvody) vydá nakladatelství Fragment na konci listopadu. Máme se tedy na co těšit a doufejme, že poslední (šestý) díl snad na sebe nenechá dlouho čekat...

Název: Země příběhů 4: Za hranice království
Původní název: The Land of Stories #4: Beyond the Kingdoms
Autor: Chris Colfer