sobota 16. března 2019

Recenze: Dej mi své jméno

Jedna z nejlepších LGBT knih poslední doby. Také její filmová adaptace byla nominovaná na prestižní Oscary. Je kniha opravdu tak dobrá?

Odpověď je velmi jednoduchá - kniha Dej mi své jméno od André Acimana opravdu tak dobrá je! Mladý italský kluk Elio a o něco starší americký student Oliver. Letní láska odehrávající se v Itálii v 80. letech... Je to vskutku poetické. Příběh vypráví právě Elio, takže můžeme sledovat, kam se ubírají jeho myšlenky. Některé pasáže tak jsou hodně filosofické až melancholické. Příběh nikam nespěchá, takže si můžeme vychutnat jak popis italských reálií, tak i různých každodenních čiností. Prostě italská pohoda tak, jak ji mnozí známe z letních dovolených.

"Několikrát jsem se ho pokusil napodobit. Byl jsem ale příliš nesmělý, jako někdo, kdo vstoupí nahý do šatny a snaží se působit přirozeně, ale nakonec ho vzruší jeho vlastní nahota."

Styl vyprávění se čte velmi dobře. Zakomponování erotiky do příběhu je nenásilné a pasuje k němu. Je potřeba s touto součástí příběhu počítat, abyste poté nebyli překvapeni, co že to vlastně čtete.  I přesto je ale LGBT linka relativně umírněná. Celkově kniha ke čtení upoutá svým příběhem a je těžké se od ní odtrhnout. Svůj podíl na úspěchu má určitě i kvalitní český překlad. Pro někoho může být příjemným plusem to, že se jedná o samostatnou knihu, takže tentokrát žádná pokračování. Závěr knihy byl pro mě neočekávaný, takže je možné, že bude překvapením i pro vás. I tak ale nic nebrání se do příběhu a postav zamilovat. A přesně to se mi stalo. A jsem za to hodně rád. A dlouho se mi také dařilo odolávat zhlédnutí filmu. Čekal jsem až na přečtení knihy, abych neměl zkažený dojem z knížky. A teď se na film o to více těším. Knihu Dej mi své jméno doporučuji jednoduše všem, kdo mají rádi trochu té romantiky a Itálii. Určitě nebudete litovat, protože tahle oddechovka za to jednoduše stojí.

"Zabiješ mě, jestli přestaneš."

Název: Dej mi své jméno
Původní název: Call Me By Your Name