čtvrtek 10. října 2019

Report: Humbook 2019

Již počtvrté se letos uskutečnil festival young adult literatury Humbook! A podruhé v řadě obsadil pražské Kongresové centrum. Jaký byl letošní Humbook? To najdete v novém reportu.


Jelikož jsem byl na Humbooku již potřetí (vynechal jsem jen první ročník), mám také reporty z druhého a třetího ročníku.

Sobota 5. října 2019 ráno - před Kongresovým centrem v Praze se začíná tvořit fronta čtenářů v kostýmech i bez nich. S každým dalším metrem, které přijelo na stanici Vyšehrad, se fronta postupně natahovala, lidé se shlukovali do skupinek, povídali si, co zrovna čtou a začali natáčet videa na Instagram nebo YouTube. 



Mezi devátou a půl desátou se brány Kongresového centra otevřely a fronta relativně rychle zmizela v útrobách rozlehlé budovy. Uvnitř se po průchodu kontrolou vstupenek a páskováním začaly tvořit fronty v šatně a začaly se objevovat další cosplay kostýmy. Já letos zvolil červeno-oranžový plášť s kápí jako Smrtka se stříbrnou kosou na zádech (viz video níže). I když jsem viděl dokonalejší Smrtky, byl jsem rád, že se tenhle cosplay objevoval tak často. 



Pak už bylo na každém, co kdy začne dělat. Já zvolil nejdříve cestu do stánku s knížkami, než se některé vyprodají. I přes velký zájem hned na začátku festivalu jsem našel to, co jsem chtěl, a vcelku rychle prošel k pokladně. 




Pak už bylo načase se porozhlédnout po všech sálech. Zamířil jsem nejdřív do workshopového sálu, kde jsem si popovídal se skvělou Sharys, s níž se známe již od mého prvního Humbooku, tedy ročníku 2017. Má na starosti záložky, které jsou každý rok prostě perfektní. Zároveň v tom samém sále probíhala soutěž CooBoo hledá talent, kde přihlášení spisovatelé prezentovali před redaktory CooBoo a členy Humbook týmu své příběhy podobně jako u pracovního pohovoru. Do konce měsíce by mělo proběhnout vyhodnocení těchto pohovorů, tak uvidíme, kdo se stane dalším začínajícím českým autorem pod křídly nakladatelství CooBoo. 




V neposlední řadě byl ve workshopovém sále k dispozici kurz krasopsaní. Ačkoliv nejsem zrovna krasopisec, byl kurz velmi zajímavý a doufám, že se mi někdy podaří se v této technice potrénovat, protože výsledek rozhodně stojí za to. 


Dál už jsem procházel kolem stánku s čaji Loyd a zavítal jsem i do knižního doupěte od mBank. Využil jsem možnosti si nechat natočit Pixito 360° video, které se povedlo na výbornou. 



Zároveň byla možnost si na tom samém místě pomalovat plátěnou knihotašku některým z předpřipravených knižních hesel, ale z důvodu dlouhé fronty jsem toto vynechal. Bohužel jsem zaváhal, protože když jsem dorazil později, když už nebyla u tašek fronta, bylo to proto, že plátěné tašky došly. 






Průběžně jsem už začal také sbírat razítka do festivalové hry, ale o ní více později. Dál jsem nakoukl do jižního sálu, kde se konaly různé besedy, interview a přednášky. Obešel jsem také různé stánky partnerů, abych věděl, co je kde k dostání a měl porovnání s minulým rokem. Opět byly k vidění a vyzkoušení hry od společnosti Mindok nebo lízátka od Chupa Chups. Mezi stánky byla Pointa, obchůdek Pottershop, který provozuje Potterfan nebo diáře a kalendáře od Presca.








Kolem jedné hodiny jsme obsadili hlavní sál, kde probíhala společná beseda s letošními zahraničními hosty - Jayem Kristoffem a Mary E. Pearsonovou. A že to byla výživná devadesátiminutovka, po které se některým horlivým šťastlivcům, kteří neměli plus lístek, podařilo ulovit od autorů podpisy. Program byl letos z uplynulých tří ročníků jednoznačně nejnabitější. Uznejte sami - to množství českých autorů, dva zahraniční, kteří se objevili v programu celkem třikrát a několik různých workshopů a soutěží. 





I když většina návštěvníků neměla plus lístky, čas v pozdním odpoledni mohla strávit na spoustě zajímavých míst. Například na besedě s redaktory nakladatelství CooBoo, které slaví letos kulaté výročí 10 let od svého založení, HumbookBattle se členy Humbook teamu a nebo divadelní představení Potterfanu - pohádková podoba jedné z bajek barda Beedleho.




Na samostatný článek by vydal nejen samotný program, ale i informace o spisovatelích, kteří se Humbooku 2019 zúčastnili, ale také celofestivalová hra. Ta je letošní novinkou a za sebe musím říct, že je to obrovské plus. Úkoly u různých stánků partnerů a získávání razítek za jejich splnění, následně možnost být zařazen do slosování o zajímavé ceny. Člověk se tak podíval i tam, kam by třeba nemusel dorazit, kdyby se věnoval jen besedám. Uvidíme, kdo bude nakonec zvoleným šťastlivcem, který si odnese zajímavé ceny.


Pojďme shrnout jako každý rok všechny plusy a minusy letošního ročníku. Začněme těmi minusy, ať máme za sebou to horší, a pak to zakončíme z té pozitivní stránky.

MINUSY HUMBOOKU 2019
- PLUS lístky a jejich dostupnost (je to nejspíše nutné "zlo" a "daň" za popularitu Humbooku, je tedy otázkou, zda-li se jedná o minus či plus... řekněme, že pro ty, na které se PLUS lístky nedostaly, je tato situace velkým minusem, zatímco pro těch pár stovek šťastlivců je to naopak obrovské plus)
- absence půjčovny obracečů času (jo, každý by nějaký ten Hermionin obraceč času na Humbooku potřeboval... a i s ním by měl co dělat, aby stihl vše, co bohatý program nabízí)
- evergreenem minusů Humbooku napříč jednotlivými ročníky jsou fronty (a stejně jako vždy podotýkám, že to není něco, co by organizátoři mohli ovlivnit, je to prostě holý fakt, ne výtka)
- genderově nevyvážený tým Humbook ambasadorů (spíše pouze ambasadorek... také dlouhodobý trend)
- Instagraf (trošku jsem si na to zvykl v minulých letech, ale na druhou stranu chápu, že v takovém počtu účastníků by musely ty Instagrafy být alespoň čtyři a stejně by to nestíhalo tisknout...)






PLUSY HUMBOOKU 2019
+ pestrý program (workshopy, besedy, přednášky, soutěže, interview, představení...)
+ festivalová hra (zabaví se tím opravdu každý)
+ přátelská atmosféra (jsou lidé, se kterými se znáte online, ale potkáte se každoročně jen na Humbooku, ale zase je to jistota, prostě Humbook už byl u zrodu nejednoho knihomolského přátelství... a některá z nich jsou na celý život)
+ volba zahraničních hostů - Jay Kristoff a Mary E. Pearson (vůbec nevadí, že jsou zahraniční spisovatelé pouze dva a ne tři jako v minulosti nebo loni výjimečně čtyři, Jay a Mary to bohatě vynahradili)
+ zábava (za celý den se mi nestalo, že bych se nudil, nebo neměl co dělat)
+ cosplay (rok od roku jsou kostýmy návštěvníků kreativnější a zajímavější)
+ fotostěna Pixito (krásná křídla z knížek na pozadí a skvělé profi fotky)





Závěrem nezbývá než poděkovat organizátorům v čele s Olou (@nofreeusernames) a Humbook teamem, následovanými i Humbook ambasadorkami a dalšími lidmi, kteří nejsou sice vidět, ale bez kterých bychom si nemohli celý festival tak užít. Všem nám bylo líto, že další Humbook končí, ale už teď se těšíme na ten příští. Na viděnou na Humbooku 2020!

7 komentářů:

  1. Ja musela konstatovat, ze na takovou zabavu uz nejsem vekova skupina :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak to myslíš? Co konkrétně tě nebavilo? A jaká jsi věková skupina, pokud mi tu otázku promineš? :-) Já už se blížím třicítce a zatím mě to pořád baví...

      Vymazat
    2. My jely poprvé na tuto akci a zhodnotily jsme to stejně. :D Věk cca 24-26. Všechny tři knihovnice a ani jedna nějak nechápala, proč je kolem toho takové halo.. nudily jsme se. Za mě osobně polovinu knih neznám, i když tenhle žánr taky čtu, ale ne jen ten. :) Jeden stáneček s knihami a ceny jak u konkurence na Megaknihách. Takže vlastně ani ta sleva nějaká festivalová nebyla. Akorát teda ty knihy s podpisy, což se asi jen tak sehnat nedá. Ale to jsme téměř minuly. Jinak nic moc no.. sednout nebylo pořádně kam. Beseda s cizím autorem nás bavila. O Marvelu moc ne, tak jsme po asi 10-15 minutách odešly. Na tašky se na nás nedostalo. Zkusily jsme workshop psaní, to nás bavilo. :) Asi už taky nejsme cílovka. Ale i tak jsem dovezla několik knih, když už jsme kvůli toho jely přes celou ČR a jeden notes. Takže úplně to hatit nebudu. A stánek s Harrym byl též fajn. :)

      Vymazat
    3. Když se líbil stánek s Harrym, tak to by se ti líbilo na Potterfestu, tam byl mnohem větší a bylo opravdu z čeho vybírat... Jinak s tou cílovkou je to spíš individuální... Znám lidi podobné mému věku (aktuálně 28), které to baví stejně jako mě, ale zároveň i mladší jedince, kteři si to neužijou, takže spíš záleží obecně co kdo má rád a od toho se i odvíjí, jak moc si to užívá. Já byl potřetí ze čtyř ročníků a zatím nepozoruji, že by zájem nebo nadšení z mé strany nějak upadalo. Za což jsem rád. :-) Jsem rád, že se vám na Humbooku líbilo alespoň něco. Ohledně cen v Humbook stánku - byly to veletržní slevy z běžné prodejní ceny, tudíž srovnávání s eshopem, který už má své ceny není zrovna moc namístě podle mě. Besedy se zahraničními autory jsou vždy fajn, letos bylo fajn, že byl zvolený trochu jiný systém než v minulých dvou letech, zase to bylo zpestření. Marvel jsem nezvládal z časových důvodů, ale celkově mít možnost být na čemkoliv bez ohledu na to jestli se to kryje nebo ne, tak bych šel minimálně na nějaké další tři až čtyři besedy, ale prostě to nešlo všechno stihnout. :-)

      Vymazat
  2. Ty jsi tam stihl toho tolik! A díky, že jsi došel opět i za mnou! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ehm jsem se nepodepsala :D Sharys 😅

      Vymazat
    2. Tos ani nemusela, to je přeci jasné ;) No ale i tak bych toho rád stihnul mnohem víc, třeba překrývající se besedy, autogramiáda českých autorů, nějaké dobré jídlo než se vyprodalo atd atd :-)

      Vymazat