pondělí 13. března 2017

Recenze: Naslouchač (Sklenařská série / Naslouchač / Nasterea de venin 1)

Mnoho lidí si možná řekne: "České fantasy? Děkuji, nechci." Nebudu se tajit tím, že i já jsem byl zpočátku nedůvěřivý. Naslouchač mi padl do oka už dříve mezi e-knihami ve slevě, ale pořád jsem nebyl rozhodnutý. V tu dobu, někdy na podzim 2016, jsem ale začal o knize vážně uvažovat a hledat si o ní víc a víc. Když jsem pak viděl nespočet nadšených recenzí i video recenzí, bylo jasno a já nakonec bez delšího váhání pořídil knihu papírovou. A dobře jsem udělal!

Naslouchač nás přenese do budoucnosti do míst, kde se dnes nachází pohoří Ural. V budoucnosti se objevil nový nerost zvaný sklenit. S ním je spojený i národ sklenařů, kteří sklenit těží a zpracovávají. Používá se pro výrobu zbraní a turnulů - věží, které udržují tzv. fereastru, štít, který udržuje na druhé straně pohoří jedovatý plyn. Hlavní hrdinkou je dvanáctiletá Ilan, jejíž osud sledujeme od narození. Její matka tají, že Ilan je děvče, protože jako chlapec má větší šance na lepší život. U Ilan se objeví také zvláštní schopnost. Dokáže slyšet reteu - štít sestávající z turnulů, což ji předurčuje k tomu, být v budoucnu brusičem sklenitu a případně i naslouchačem.

Ilan se podaří dostat se do učení k Agadonovi, mistru brusičovi a díky svým výjimečným dovednostem si ji vyhlédne kapitán, vůdce skupiny zvané pětadvacítka, která objíždí sklenářská města a udržuje pořádek. S touto skupinou se Ilan podaří to, co málokterému sklenaři - dostane se ven ze svého rodného města Amárie. Na cestách pak zažívají nejedno dobrodružství a často při nich jde i o život.

Kdybych nevěděl, že kniha pochází z pera české spisovatelky, nikdy by mě to nenapadlo. Odhadoval bych to na překladovou beletrii, možná kvůli lokalitě, kde se kniha odehrává, třeba nějakého ruského autora. Kniha začíná postupně čtenáře zasvěcovat do života a světa sklenařů a sleduje vývoj dospívající dívky a její vztah k ostatním členům pětadvacítky. Z jazykového hlediska hodnotím pozitivně použití "nových" slov, která ale tak úplně nová nejsou. V knize je vysvětleno, že předkové sklenařů přišli z Rumunska, takže proto i ta nová slova, která používají sklenaři, mají svůj původ v rumunštině.

V neposlední řadě je třeba dodat, že závěr knihy láká čtenáře na další díl, kterého bychom se od nakladatelství Host, které Naslouchače vydává, mohli dočkat snad na podzim tohoto roku. Rozhodně je na co se těšit a Naslouchač bude patřit mezi knihy, které si v budoucnu přečtu znovu. Teď jen urychlit čas, abychom měli další díl a aby nezůstalo pouze u něj. Z Naslouchače se může stát skvělá série a doufám, že dílů bude hodně…

Název: Sklenařská série / Naslouchač / Nasterea de venin #1: Naslouchač
Autor: Petra Stehlíková
Počet stran: 374