úterý 9. října 2018

Report: Humbook 2018

Rok se s rokem sešel a opět se mladí knihomolové a knihomolky sešli na největší akci tohoto typu v tomto roce. Ano, hádáte správně, včera se v Praze v Kongresovém centru konal již třetí ročník Humbooku! Pojďte se podívat na fotky a report z této skvělé akce...


Pokud jste ještě nečetli můj report z loňského Humbooku a rádi byste si ho připomněli, abyste měli srovnání, tak odkaz najdete ZDE.


Tentokrát jsem po návratu z Humbooku vytřídil fotky a dostal jsem se na docela vysoké číslo, budu se snažit tedy tento report spíše udělat kombinovaný s fotoreportem. Doufám, že budete za vzpomínku na letošní ročník Humbooku rádi i touhle formou s hodně fotkami. Stojí za to.


Již při příchodu před Kongresové centrum, kam se letos Humbook přesunul, jsme byli ve frontě která se táhla až k výlezu z metra. Naštěstí velice rychle postupovala a dokonce byl vstup otevřen dříve, než v předem ohlášených 9:30. U vstupu stálo krásné Volvo s logem Humbooku. Volvo je totiž jedním z partnerů letošního festivalu a natáčel se v něm #volvopokec se zahraničními autory a s šéfredaktorkou Fragmentu Karolínou Myškovou.





Uvnitř jsme dostali příslušné pásky podle našich lístků a v šatně jsme si vyzvedli VIP tašky, ke kterým se dostanu později. Já si jí totiž nechal téměř ihned v šatně s některými ostatními věcmi a obsah jsem jen zběžně prolétl a nechal si to na zpáteční cestu. Ve druhém patře, kde se nacházely všechny stánky partnerů a také stánek s knížkami a dalším merchem, se to doslova hemžilo lidmi. Respektive hlavně kolem stánku s knihami to bylo téměř davové šílenství. Narozdíl od loňska totiž nebyl stánek s přístupem jen z jedné strany, ale byl udělaný jako ostrůvek, což způsobovalo, že byl úplně ze všech stran zavalený lidmi a žádná fronta vlastně neexistovala. Kdo byl průbojnější a protlačil se dopředu, ten přišel první na řadu. Dav i stánek se všemi krásnými věcmi mapůjí další fotografie.





Po úspěšném nákpu, kde jsem si pořídil Projekt Kronos Pavla Bareše a Rebely vln Sary Raasch, ale také žlutou svíčku nebo svoji úplně první Funko Pop postavičku. Tou nebyl nikdo jiný než Albus Brumbál a vy ho zde již brzy uvidíte u některé z recenzí. Po uložení si některých zavazadel do šatny jsem vyrazil na první besedu a to rovnou #HumbookStart. Letos je začínající spisovatelkou, která byla na Humbook přizvána z nakladatleství Host a která vydává první díl své trilogie Dračí město, Petra Machová. Moc milá beseda, zajímavé povídání a samozřejmě nemohla chybět autogramiáda. Já na ní měl kromě Dračího města i Mladé čarodějky, což je antologie povídek o čarodějkách, jednu z nich napsala právě Petra.



Během besedy s Petrou Machovou byla v hlavním sále Kongresáku beseda s první zahraniční autorkou Estelle Maskame. Tu jsem z časových a tematických důvodů vynechal. Byl jsem ale připraven na druhou besedu s českými spisovateli a to rovnou se dvěma. Oba mladí a úspěšní, oba z nakladatelství Host a oba se ve svých knihách zabývají dystopickými světy. Pavel Bareš má na svém kontě prní díl ze série Projekt Kronos a Petra Stehlíková je autorkou mnoha knih, ale větší slávu jí přinesla až Sklenařská série Naslouchač (někdy zvaná též Nasterea de venin), zatím vyšly první dva díly Naslouchač a Faja. Oba tituly mám přečtené a zrecenzované, názvy knih na recenze odkazují. Tahle beseda byla fakt natřísknutá fanoušky, téměř v malém sálu nebylo ke hnutí. Spolu s moderátorem byla na besedě i Katka Stupková, která překládá některé knihy, hodně se angažuje ohledně Harryho Pottera a píše i pro časopis Pevnost, který je dalším partnerem letošního Humbooku.



Po besedě (a vlastně už během jejího konce) se začala ve foyer utvářet obrovská fronta na následnou autogramiádu, která opravdu byla nekonečná. Když jsem přišel cca po hodině a půl na řadu, tak byla fronta pořád stejně dlouhá, a neustávala ještě minimálně další hodinu až dvě. Myslím si, že tahle autogramiáda byla tak žádaná, protože autogramiáda zahraničních autorů byla letos omezena pouze pro držitele VIP vstupenky. Pro běžné návštěvníky tak tohle byla nejspíše největší jména na Humbooku, které si držitelé standardních vstupenek mohli nechat podepsat. Během dlouhého čekání ve frontě na podpisy a fotky byl čas na zkoumání okolních stánků od partnerů a sponzorů. Těmi byli: Presco Group, Steiner & Kovařík - výrobce mandlí v čokoládě s různými příchutěmi a dalšími podobnými mňamkami, Chupa Chups, Volvo, MixIt, Pointa, eReading a čaje Loyd. Jak jejich stánky vypadaly přikládám níže včetně záběrů dlouhé fronty a samozřejmě fotek s Petrou a Pavlem.













Po vystání autogramiády jsem se zastavil v relaxační zóně u společnosti Loyd, která rozdávala záložky a teplý čaj. Zároveň jste se mohli zapojit do soutěže a za účast obdržet krabičku skvělého čaje. O kousek dál byla herní zóna, kde měla svůj stánek i firma MINDOK, která vyrábí deskové hry. Mnoho her z jejich produkce jste si také mohli vyzkoušet nebo zakoupit. Vedle se pak nacházela i tzv. chillout zóna, kde byla možnost si odpočinout, nacházel se tam i Instagraf, který tisknul jako o závod fotky z Istagramu, které byly označeny hashtagem #humbookfest2018. Zároveň se na tom samém místě mohli cosplayeři přihlásit do soutěže o nejlepší kostým. Na tom samém místě pak měli své sídlo také Star Wars cosplayeři, bylo možné se tam s nimi vyfotit i u krásného sci-fi pozadí jako z jedné z lodí z univerza Star Wars. Později odpoledne také na tomto místě proběhlo vyhlášení vítěze soutěže o nejlepší cosplay, kterého můžete vidět na jedné z fotek v zeleno-bílém plášti postavy z karetní a počítačové hry Magic: The Gathering.








Už ale bylo načase se přesunout opět do velkého sálu, kde jsem v průběhu odpoledne propásl besedu s Claudií Gray (především série Ohnivák - Tisíc kousků tebe, Deset tisíc nebí nad tebou), protože prostě není v lidských silách všechno vidět, zajít na všechny besedy a se všemi se pozdravit. Něco tedy vám tedy zákonitě musí utéct. Zrovna na takovou akci by se opravdu velmi hodil Hermionin obraceč času, abyste mohli být na několika místech zároveň - u stánků, na besedách, ve frontách. Co jsem ale stihl byly besedy ostatních dvou zahraničních autorů, tedy Sebastiena de Castella (série Divotvůrce - kniha Divotvůrce a Černé znamení) a Sary Raasch (série Sníh nebo popel - přečtený mám první díl z této série). Oba byli skvělí a vtipní a Sebastien se alespoň pro mě stal úplně největší a nejlepší hvězdou celého letošního Humbooku. Sara zase pro změnu pokřtila svou novinku Rebelové vln, která vycházela těsně před Humbookem. V malém sále se konala beseda s cestovatelkou Dominikou Gawliczkovou (nechyběla ani autogramiáda), kterou jsem zase nestil, ale i s knižními blogerkami Klárou (Klářiny knihy), Zuzkou (Molly v knize) a Míšou (Radši knihu) o tom, jak správně dělat booktube, natáčet videa, jaké můžete použít vybavení atd. Tu jsem na chvíli navšívil a bylo to rozhodně zajímavé. Pokud někdo uvažuje o založení svého kanálu na YouTube nebo někdo začíná, tak se rozhodně dozvěděl zajímavé informace. Následovala i beseda s cosplayery, kterou jsem opět z časových důvodů nestihl, stejně jako hru This or That ve velkém sále. Té se účastnili všichni čtyři zahraniční autoři. Poté se přesunuli na autogramiádu a sál obsadil jeden z nejznámějších českých youtuberů Kovy, který napsal svou knihu Ovšem. Následovala pak i jeho autogramiáda. Když jsme u výčtu bodů programu, které jsem nestihl, tak sem bohužel spadla i beseda o tvůrčím psaní s Pavlem Renčínem, která byla odpoledne v malém sále.





Ve workshopových sálech byla dopoledne fandom dílna, kterou jsem z logických důvodů ani nemohl stihnout, ale odpoledne se tam vybarvovaly nádherné záložky od Sharys and Books, která s nimi slavila úspěch již loni. Tehdy se ale stalo, že záložky rychle došly (odkaz na jejich stažení a vytisknutí ZDE), a tak byla letos Sharys dostatečně zásobená. Ve druhém workshopovém sálu byly dopoledne storki by Humbook, nová aplikace zaměřená na chat fiction, nový trend v knižních kruzích. Odpoledne se tam malovalo na obličej a celý den tam zakončila skvělá beseda s překladateli zahraničních autorek. Zúčastnila se jí Pavla Kubešová (Estelle Maskame), Zdeněk Uherčík (Sara Raasch) a Zuzana Bičíková (Claudia Gray). Na poslední zmíněnou si šéfredaktor Albatrosu Petr Eliáš, který celou besedu moderoval, připravil zajímavou výzvu. Na přibližně tři čtvrtě hodinku Zuzanu posadil k počítači, kde veřejně překládala první kapitolu z třetího dílu ze série Ohnivák od Claudie Grey. Mohli jste tak vidět, jak překladatel pracuje, co všechno je třeba vyhledávat ve slovníku nebo na Googlu, jak překlad přepisuje rovnou, když zjistí, že něco je jinak nebo třeba jak je třeba dbát na některé místopisné názvy nebo jednotky, které je třeba převést na české ekvivalenty. Dozvěděli jsme se mnoho zajímavostí o tom, jak se dá překladatelstvím uživit a s jakými záludnostmi se překladatelé setkali nebo kolik překladů mají na svém kontě. 





Zmiňoval jsem během článku cosplay. Já se vystrojil za mrzimorského studenta, ale na Humbooku byly některé kostýmy opravdu vymazlené. Ať už je to Lenka Láskorádová Martiny Krausové nebo Wonder Woman Ondry Mergla (vtipně označena hashtagem #WOndraWoman). Z dalších rozhodně za zmínku stojí Míša z Radši knihu, která si sama vyrobila speciální boty a šla za Emmu z filmové verze Sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Klára Nováková z Klářiných knih měla luxusního plyšového Větvíka a byla celkově laděna do mrzimorských barev, zatímco její sestra Addie zvolila kostým Sybily Trelawneyové. Nechyběly i další postavy ze Sirotčince, Harryho Pottera, některých komiksů a mnoho mnoho dalších. Viděli jsme tak Lokiho, elfy, draky, postavy ze seriálu Stranger Things atd. Rozhodně se cosplay osvědčil a do budoucna bych u něj zůstal.






Už byl ale čas na autogramiádu zahraničních autorů. Fronta byla dlouhá, ale protože v ní byli pouze návštěvníci s VIP vstupenkami, tak to docela rychle utíkalo a fronta se krátila. Autoři se všemi rádi prohodili pár slov nebo se vyfotili. Sara Raasch dokonce měla do knihy naučené české fráze. S dobrými lidmi kolem vás čas ve frontě utíkal rychle a konec Humbooku se tak blížil ke konci a opět budeme muset čekat další rok, než se všichni opět sejdeme.




Rád bych ještě zhodnotil obsah VIP tašky a shrnul, co všechno jsem si z Humbooku přivezl. Taška byla rozhodně skvělá a o hodně lepší než minulý rok. Ve spojení s možností jít na autogramiádu zahraničních autorů rozhodně odpovídala své ceně. Kromě samotné tašky, která je pevnější a designově vymazlenější než před rokem, je největším dárkem reading copy knihy Krutý princ od Holly Blackové, která v CooBoo vyjde až začátkem listopadu. Od ostatních sponzorů a partnerů jsme v taškách měli různé pochutiny, mňamky a menší dárečky, které rozhodně potěšily. U MixIt jsem si koupil Čoko-Ládování, které mě zaujalo (a dobře jsem udělal!), od Presca jsem si přivezl kalendář na rok 2019 s motivy filmu Fantastická zvířata a kde je najít. I ve stánku MINDOK jsem si vybral jednu z jejich her. Prostě jako celek super. Můžete všechny věci (i to, co jsem vezl do Prahy s sebou) na následujících fotákách z vlaku, z domova pak přehled všech věcí včetně fotek z Instagrafu. Zmiňoval jsem Krutého prince jako jednu z chystaných novinek - na dalších fotkách se můžete podívat, co se pro vás v CooBoo a Fragmentu chystá na další měsíce.











PLUSY HUMBOOKU 2018
+ lokalita Kongresového centra (dostupnost, kapacita, moderní prostředí, množství vedlejších sálů pro doprovodný program, vybavenost)
+ VIP taška (to, co loni bylo plusem i minusem, je letos jednoznačným plusem, na VIP tašce bych nic neměnil, takto jsem byl nadmíru spokojený, ambasadoři měli dokonce druhý recenzní výtisk Prokletého trůnu od Joelle Charbonneau, kdyby se podařilo mít v tašce i ten, byla už by to jen luxusní třešnička na dortu, ale ne nemožná - pokud si dobře pamatuji z reportů z prvního roku, knih bylo k VIP více)
+ zahraniční hosté
+ domácí hosté
+ spolupráce i s nakladatelstvím mimo rodinu Albatros Media (Host Brno)
+ workshopy a doprovodný program
+ Funko Pop figurky ve stánku Hmbooknih
+ cosplay


MINUSY HUMBOOKU 2018
- fronty (což není něco, co by mohl organizátor ovlivnit, jsem s tím smířený, ale zmínit se to chtě nechtě musí)
- stánek Humbooknih (resp. jeho umístění jako ostrůvek, ev. by stačilo nějak úsek ohradit a usměrnit frontu, takto to bylo až příliš chaotické a do budoucna bych doporučil zvážit alespoň drobné úpravy tohoto prostoru okolo stánku)

Stejně jako loni jsem i letos shrnul plusy a minusy Humbooku přehledně. Narozdíl od minulého roku je letos minusů opravdu málo, o to více je bodů v plusech. Věřím, že to bude nápomocné organizátorům při přípravě příštího Humbooku, třeba už žádné minusy nebudou. Já se tam s vámi zcela jistě a moc rád opět uvidím. A již teď je mi jasné, že to bude stát za to!





2 komentáře:

  1. Teší ma, že si si festival užil, ja som veľa vecí nestihla napr. dielne, ale zasa bola som na zahraničných autoroch. Obracač času by bol skvelou pomôckou :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky nestihl všechno, co jsem měl v plánu, ale nezkazilo mi to tu radost z těch věcí, které jsem stihnul. Proto jsem si to užil. :-D

      Vymazat