neděle 17. ledna 2021

Moje knihovna: Speciál - Harry Potter

Jelikož se tak trochu považuji za sběratele některých vydání Harryho Pottera, pojďme se podívat na všechny verze, které ve své knihovně mám.

Speciální díl z projektu Moje knihovna věnuji na četná přání Harrymu Potterovi od J. K. Rowlingové. Ten zabírá největší část mé knihovny, jelikož ho mám doma v mnoha vydáních. A právě ta různá vydání vás zajímala, takže se pojďme podívat, co vše vám mohu nabídnout. Jelikož některé edice teprve začaly vycházet, nebo nejsou ještě kompletní, tak jsem se zaměřil na první díl Harry Potter a kámen mudrců a ne na celé série.

Základ je zcela první vydání Harryho Pottera v česku. Tedy i to s vlastním fontem u jména "Harry Potter", který navrhla ilustrátorka Galina Miklínová. Stejně tak se jedná o to vydání, které má na obálce moudrý klobouk v podobě mluvícího cylindru. Je už sice značně ošoupané z nespočetného čtení, ale jsem rád, že mám celou sérii komplet ve zcela prvním vydání, ostatně jako většina skalních fanoušků Harryho Pottera, kteří s ním vyrůstali a sledovali, jak se z tohoto mladého čaroděje stává celosvětový fenomén.

U českých vydání ještě chvíli zůstaneme. Kompletní mám totiž i nové vydání v pevné vazbě s obálkami Jonnyho Duddlea. To proto, aby ta starší vydání mohla být ušetřena a navíc tahle nová vydání jsou opravdu krásně barevná.

No a třetí české vydání, které v mé knihovně najdete, je ilustrovaná edice od Jima Kaye. Čtení těchto vydání mohu jednoznačně doporučit, protože grafické zpracování Jima Kaye dodává příběhu zcela nový nádech a rozměr. Tahle edice zatím není kompletní. K dnešnímu dni vyšly pouze první čtyři díly, pátý díl by měl snad vyjít v roce 2021 a další dva pak v následujících letech. Pokud by se dodržoval stejný odstup mezi jednotlivými díly jako nyní v případě Fénixova řádu, tak se dá Princ dvojí krve očekávat nejdříve v roce 2023 a Relikvie smrti v roce 2025.

Že se opakuji a tuhle fotku jsem tu již měl? Není tomu tak. Harryho s obálkami Jonnyho Duddlea mám totiž i v měkké vazbě, ale v angličtině. Začal jsem na dovolené s třetím a čtvrtým dílem (hlavně třetí je asi nejkrásnější z celé série), ostatní díly pak následovaly, aby byla sada kompletní.

Pokud patříte mezi fanoušky jednotlivých bradavických kolejí, tak vám zcela jistě neuniklo, že v posledních letech Harry vychází také v angličtině ve všech čtyřech barevných provedení podle jednotlivých kolejí. Ty vychází jak v pevné, tak i v měkké vazbě, a vždy barevně proti sobě. Tedy pokud je první díl v pevné vazbě černý, je brožovaný žlutý (v případě Mrzimoru) a u druhého to bude naopak. Až bude celá série kompletní, tak budete mít hezky barevně se střídajících sedm knih v knihovně. Série ale v tomto vydání zatím kompletní není. Nejakuálněji zrovna vyšel Princ dvojí krve a zbývá tedy pouze poslední díl - Relikvie smrti. Zajímavostí je, že se uvnitř dočteme i pár zajímavostí o dané koleji, jejiž verzi držíte v rukou. Mimo to se počínaje druhým dílem na obálkách skrývají skryté reference na příběh z dané knihy. Tyto speciální ilustrace jsou unikátní pro každou kolej. Tedy ve výsledku máte nejen čtyři různě barevné verze, ale i čtyři různé skryté odkazy na obálkách. Mimo samotné obálky je barevně vyvedena i ořízka knihy. V případě měkké vazby pouze barva dle koleje, pevná vazba nabízí ořízku dvoubarevnou opět dle té či oné bradavické koleje.

Perlou mezi mými vydáními Harryho Pottera je říjnová novinka, kterou je anglická verze s ilustracemi a dalšími prvky od grafického studia MinaLima, které stojí za dopisy, plakáty a dalšími věcmi ve filmových zpracováních Harryho Pottera i Fantastických zvířat. Kniha je v tomto vydání bohatě ilustrována a nechybí různé posuvné ilustrace či Harryho dopis z Bradavic a další zajímavosti. Zatím vyšel pouze ptvní díl, ale věřím, že postupně budou následovat i další díly ze série. Měl bych také dodat, že tohle vydání je o poznání dražší než ty předchozí, ale rozhodně vyšší cena stojí za tenhle skvělý čtenářský zážitek.

A jednou takovou exotikou mezi mými vydáními Harryho Pottera je Kámen mudrců v ukrajinštině. Když jsem byl na dovolené na Ukrajině, tak jsem zavítal i do tamějších knihkupectví a byl jsem okouzlen tím, co jsem tam viděl. Ukrajina má totiž úplně jiný vkus co se knižních obálek obecně týče a tak i Harry Potter má ty své obálky trochu netradiční. A pokud jsem u předchozího vydání zmiňoval, že je o poznání drazší, tak tohle ukrajinské bylo až překvapivě levné - naprosto nová kniha v knihkupectví za cca 60-70 Kč po přepočtu z ukrajinských hřiven. Tak i když umím ukrajinskou azbuku pouze přečíst, ale ne zcela přeložit, koupil jsem si tohle vydání jako artefakt do mé sbírky. Série v ukrajinštině samozřejmě je kompletní, ale mám pouze první díl a další kupovat neplánuji.

A nejnovějším přírůstkem do mojí sbírky je slovenské vydání Harryho Pottera, které jsem si nadělil k Vánocům 2020. Jedná se o sběratelský box s ilustrovanými obálkami od Adriána Macha, uvnitř u prvních tří dílů jsou u kapitol mini ilustrace od Mary GranPre, stejně jako tomu bylo u prvních vydání ve slovenštině. Tohle vydání je opravdu kouzelné a mám v plánu postupně přečíst celou sérii takto ve slovenštině.

Celkem mám tedy Harryho Pottera a kámen mudrců v 8 různých vydáních a ve čtyřech jazycích. Máte vy nějakou knihu či sérii, kterou sbíráte i v jiných vydáních nebo jazycích?

5 komentářů:

  1. Teda ta edice od MinaLima vypadá opravdu luxusně. Zajímal by mě ten vnitřek, protože podle popisu to zní hodně dobře. Já mám Kámen mudrců také v té edici s Moudrým "cylindrem" a pak ilustrované od Jima Kaye. Ale to musím dokoupit další díly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně za to stojí. Tady na videu je kompletní listování skrz: https://www.youtube.com/watch?v=7uPxJkUGPMw&t=2s

      Vymazat
  2. Paráda :-D Já bych moc chtěla to vydání na třetí fotce. Ale to by bylo zase peněz za celou sérii. Uvažovala jsem už o angličtině, co mají v LK, ale nedošlo na to, protože bych raději pevnou vazbu. Momentálně mám původní vydání, i když první díl mám jiný než zbytek a pak ta velká ilustrovaná... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No kdybych měl vybírat pevnou vazbu anglicky a vybírat z těch, co mám tady, tak bych rozhodně doporučil buď luxusní MinaLima verzi nebo ty kolejní, jsou nádherný. :-)

      Vymazat
  3. Moje knižní databáze obsahuje tři kompletní vydání a série Harryho Pottera. Hodně se mi ale líbí původní anglický originál, který jsem si pořídil před několika lety. Ten mě k Potterovi dostal zpátky. I když se za nějakého velkého potterheada nepovažuji, tak to je pořád série, na které jsem vyrůstal a mám k ní vřelý vztah. :)

    OdpovědětVymazat