neděle 24. ledna 2021

Recenze: Kostičas (Kostičas 1)

Konečně jsem se dostal k sérii Kostičas od Samanthy Shannonové. Jak se mi líbil první díl z této dystopické série?

Hlavní hrdinkou Kostičasu je devatenáctiletá Paige Mahoneyová. Ta pracuje v londýnském podsvětí a je jasnovidec. Příběh se totiž odehrává v roce 2059, kdy se mezi lidmi vyskytují také tzv. jasnovidci, kteří jsou společností stíháni. Paige je však unesena a s dalšími jasnovidci je dopravena do Prvního Šeolu, dříve známého jako Oxford. Tím začíná její trénink, ale k čemu to všechno? Má být pro někoho nástrojem k útoku nebo slouží jen jako "prase na porážku" kvůli svému nadání? Paige se snaží všemu přijít na kloub a především by se ráda vrátila ke svému životu, který vedla dřív. 

Příjemný večer jsem rozhodně neprožívala. Od časného rána jsem nejedla. Jax mi dovoloval polední pauzu, jen když měl mimořádně dobrou náladu, což bylo asi tak vzácné jako modrá jablka.

Už podle anotace a nastínění děje je jasné, že se jedná o postapokalyptickou dystopii z budoucnosti. Žánrově tedy na pomezí fantasy a částečně i sci-fi. Atmosféra v knize je hodně temná a tajemná, což je rozhodně velkým plusem. Stejně jako samotná originalita, kterou pro příběh Samantha Shannon vymyslela. Jasnovidci se totiž dají třídit do různých kategorií a tříd podle toho, jaký typ nadpřirozeného daru mají. Ostatně tento přehled najdeme i na jedné předsádce knihy, na té druhé je pak mapa Prvního Šeolu, což také usnadňuje orientaci při čtení, ozbzvlášť v prvních chvílích, kdy je sem Paige přivezena. Příběh je popisován samotnou Paige, tedy v ich formě a několikrát v průběhu knihy narazíme i na jakési flashbacky, úryvky z Paigeiny minulosti. Časová orientace je docela dobrá, jen jednou před koncem knihy je drobný časový skok, jinak vše plyne postupně.

Autor článku nazýval Scion "říší ve stadiu embrya". To se říká, co pamatuju. Jestli je Scion pořád ještě embryo, pak se doopravdy nechci dožít toho, až se vyklube z dělohy.

A to mě přivádí k jedné extrémně důležité věci. Tou je překlad, o který se postarala Lenka Kapsová. Její úloha totiž byla značně obtížná. V Prvním Šeolu se totiž mluví zvláštním slangem s množstvím novotvarů nebo neznámých výrazů. Mimo to nesmíme zapomenout na již zmíněné řády jasnovidnosti. Možná i tohle je jeden z důvodů proč je Samantha Shannon přirovnávána k J. K. Rowlingové. Série Kostičas by totiž měla mít celkem 7 dílů, stejně jako Harry Potter. Pro Samanthu se jedná o její literární debut, stejně jako pro Rowlingovou Harry Potter a pak je zde mnoho překladatelských oříšků. Ale samotným tématem bych tyto dvě série rozhodně nesrovnával. Jasné je ale to, že Lenka Kapsová by za tento překlad zasloužila metál, protože opravdu odvedla skvělou práci.

Jax senzibily z celého srdce nenáviděl ("senzidebilové, rakličko, senzidebilové by se jim mělo říkat").

V češtině doposud vyšly první tři díly. Druhý nese název Vidořád, třetí A zrodila se píseň. Zatím posledním dílem je čtvrtá kniha, která vychází v angličtině právě v těchto dnech pod názvem The Mask Falling. Je tedy jasné, že se brzy této knihy dočkáme i u nás a Samantha má v záloze pořád ještě tři knihy, takže se rozhodně máme na co těšit. Je potřeba poděkovat nakladatelství Host za to, že u nás tuto skvělou sérii vydává. Pamatuji si, že jsem Kostičas viděl v knihkupectvích a eshopech mnohokrát, ale vždy jsem ho ignoroval a špatně jsem udělal. Pozornost si totiž jistě zaslouží. V hodnocení dávám 95 %, protože si nechávám prostor na zvýšení, kdyby byl některý z dalších dílů ještě lepší. Přeci jen rozjezd byl trochu pomalejší, ale závěr knihy to určitě vyrovnal. Těším se i na zbytek série.

Teď zbývalo jediné - důvěřovat sama sobě.

P. S. Nesmím zapomenout, že zde v Česku byla Samantha Shannon v roce 2016 na autogramiádě a mám od ní podepsaný Kostičas i Vidořád. Z besedy si pamatuji, že Samantha je moc sympatická a je vidět, že má příběh promyšlený. I za osobní sympatie u mě sbírá plusové body. 


Název: Kostičas 1: Kostičas
Původní název: The Bone Season #1: The Bone Season
Autor: Samantha Shannon
Překlad: Lenka Kapsová
Počet stran: 479
Nakladatelství: Host
Čteno: poprvé

Hodnocení: 95 %

Čteno: 18. 8. 2020 - 24. 9. 2020 + 14. 1. 2021 - 23. 1. 2021

2 komentáře:

  1. Moc hezká recenze. :) Dystopie ani fantasy nejsou zrovna tím, co bych běžně četla, ale pořád přemýšlím, jestli bych v rámci "výletu do jiného žánru" nešla právě do Kostičasu. Pořád to zvažuju, ale už jsem nalomená. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já čtu převážně fantasy, dystopie a young adult, takže Kostičas je pro mě vlastně ideální. O to víc mě mrzí, že jsem s tím tak dlouho čekal. Je to rozhodně zajímavý a stojí za přečtení, věřím, že nezklame. A děkuji, že se recenze líbí, to mám hned lepší neděli. :D

      Vymazat