neděle 10. ledna 2021

Statistiky za rok 2020

Ještě se v jednom článku společně podívejme na statistiky loňského čtení.


Jedno z posledních ohlédnutí za uplynulým rokem jsou statistiky. Ty vyhodnocují online databáze jako Goodreads, ČBDB nebo Databáze knih. Budou víceméně stejné až na pár detailů, ale grafické zpracování se liší, takže stojí rozhodně za porovnání. Přehled přečtených knih včetně odkazů na recenze najdete v samostatném článku s Knižní výzvou 2020.

Začněme s anglickou databází Goodreads. Asi ji téměř všichni znáte, ale pro ty, kdo neznají, tak se jedná o největší celosvětovou databázi knih, která je v angličtině, ale najdete na ní u každé knihy téměř všechna vydání ve světě. Takže snadno můžete zjistit, jestli již některé nakladatelství danou knihu vydalo, dočíst se něco o autorech, kteří často sami i odpovídají na otázky od fanoušků a také zjistíte, kolik knih má ta či ona série a v jakém pořadí je ideální sérii číst. Důležité je, že hodnocení knih se ukládá společně, takže vidíte někdy až tisíce či desítky tisíc hodnocení celosvětově. Jak můžete vidět na úvodní fotce tohoto článku, tak jsem loni přečetl celkem 12 knih, v počítání stránek dle Goodreads je to celkem 4060. Nejkratší knihou byla Zlatá věž s 216 stranami, nejdelší pak se 440 stranami Spoutávač. Průměrný počet stran na jednu knihu by pak činil 338.


Zajímavé je také to, která z vámi čtených knih byla na Goodreads nejčastěji čtená a která nejméně často. Tou nejčastěji čtenou byl Harry Potter a vězeň z Azkabanu, kterého jsem četl v ilustrované edici. To již na Goodreads četlo téměř 3,9 milionu čtenářů. Na opačné straně této škály se pak nachází první díl Letopisů vukogvazdské družiny, který četlo jen 48 lidí, kteří jsou na Goodreads. Jedná se však o častý jev, kdy se české knihy nemohou rovnat kníhám překladovým. Hodnota, která taktéž stojí za zmínku je i průměrné hodnocení. To se pohybovalo na hodnotě 4,6 hvězdiček z celkového počtu pěti. Má to jednoduché vysvětlení. Jednak jsem nepřečetl tolik knih, aby tohle číslo bylo přesnější, druhak si vybírám knihy, které se mi líbí, takže vysoké hodnocení není překvapením.


V různých grafických provedeních se pak tyto statistiky objevují i na dvou českých databázích. Tou první je Databáze knih, kterou používá většina českého čtenářstva a často i široká veřejnost. Zde jsou počty trochu odlišné z jednoho prostého důvodu - na Databázi knih nenajdete knihy v angličtině. Zajímavý je ale třeba počet autorů, od kterých jste v daném roce četli knihy a počty ohodnocených či okomentovaných knih nemusí být jen ke knihám přečteným v daném roce. Všichni to určitě znáte, když si občas vzpomenete na knihu, kterou jste četli už dávno, kterou jste ale ještě neměli ohodnocenou či okomentovanou. Kapitolou samostatnou je pak Čteářská výzva Databáze knih, kdy můžete své přečtené knihy přiřadit k některému z témat, která jsou pro daný rok vyhlášena. Aniž bych četl cíleně cokoliv do výzvy, tak z mých 12 přečtených knih se mi podařilo napasovat na jednotlivá témata rovnou 7 z nich. To činí celkem 35 % Čtenářské výzvy, což není špatné skóre. V dřívějších letech to bylo i v řádu doslova pár knih, takže zde je i mírné zlepšení.


Posledními statistikami jsou ty ze serveru ČBDB a jeho přidružené aplikace Booxy. Zde je rozhodně zajímavou informací průměrný počet přečtených stran za den, což bylo v roce 2020 rovných 12. Uvidíme, jestli bude rok 2021 v tomto parametru úspěšnější. Nejdelší kniha je zde z neznámého důvodu mylně uvedený Harry Potter a vězeň z Azkabanu. To je nejspíše proto, že se při čtení nedá vybrat konkrétní vydání, které zrovna čtete, pouze kniha jako taková. I průměrné hodnocení se zde mírně liší a je to 4,3 hvězdičky z pěti. Zajímavé, i když u mě zcela nepřekvapivé, jsou pak nejčtenější žánry, kde se na prvních příčkách umístilo Young adult a Fantasy. V neposlední řadě bych také rád zmínil mé oblíbené odznaky z ČBDB. V roce 2020 jsem získal dva nové - v květnu to byl zlatý křeček za 700 knih v knihovně a v červnu pak zlatý systematik za pravidelné zaznamenávání pokroku u zrovna čtených knih. Letos mám na kontě již jeden nový odznak, snad se mi podaří jich nasbírat více.




Tolik tedy ke statistikám čtení za rok 2020. A co rok 2021? Stanovil jsem si cíl - přečíst letos minimálně 15 knížek. Věřím, že se mi to povede. Pokud ano, v příštím roce zase přidám něco navíc. Do žádných výzev se cíleně zapojovat nebudu. Pokud mi ale budou některé přečtené knihy do některé z výzev, které kolují po českém či zahraničním bookstagramu a nebo na Databázi knih, pasovat, tak si je tam rád zařadím jako splněné.


7 komentářů:

  1. Jé, tak na ČBDB nejsem, to už bych asi nezvládala synchronizovat. :-D každopádně já mám vždycky tyhle grafy a statistiky ráda a vždycky se na ně na konci roku těším. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za mě je ČBDB nejlepší dostupná česká databáze, protože mají odznaky, které mě hodně baví a je tam skvělá komunita lidí. S Databází knih mám problém že mi pořád přijde jako by zaspala dobu, není vůbec moderní. Ale je to otázka vkusu každého. Pokud neznáš ČBDB, tak za sebe rozhodně doporučuji. 👍

      Vymazat
  2. Osobně mám nejradši Goodreads. Na Databázi sice jsem, ale hlavně abych mohla přidávat recenze, na statistiky tam dost kašlu. ČBDB jsem zkusila, ale nějak mi nevyhovuje. Sice vždycky čas od času zapnu Booxy, ale nikdy u toho nevydržím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Databázi knih pořád beru jako tu nejméně podstatnou. Mohl bych v klidu fungovat třeba i jen na Goodreads a ČBDB, které mám osobně nejradši. A možná to tak časem i bude. Ale zatím pouze na DK kopíruji co mám na ČBDB a uvidím, kdy mě to přestane bavit.

      Vymazat
  3. Je docela zajímavé vidět, že každá databáze počítá stránky jinak :D Já osobně funguji na Goodreads (kvůli statistikám) a Databázi knih (protože mě baví zde sdílet myšlenky, co ve mně knížka zanechá....na Goodreads je příliš mnoho ryb a není to tak přehledné, kolikrát místo kloudného názoru vidím jen změť gifů :/)
    Do výzev se stejně jako ty nezapojuju, když se namane kniha, která se hodí, přidám ji, ale jsem spíš ráda, že čtu, než kolik toho čtu :D
    Máš zálusk na nějaké konkrétní knížky v tomto roce? Nebo žánr, co chceš prozkoumat? ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žánry mám své, ale ohledně toho, na co se letos těším, zkusím si dát velký úkol a to nekupovat nové série, resp. ve většině případů jen doplňovat již nacate série a světy. Ty nové kdybych chtěl zkusím hledat v knihovně za nějakou dobu, jinak doma mám stovky nepřečtených knih, takže o čtení nouzi nemám. Plánuji i článek na zajímavé novinky, co mají vyjít letos, tak uvidím, kdy to sesmolím. 😊

      Vymazat
    2. Jo a rozdíly v počtu stránek bude asi v různých vydáních, která se někdy v počtu stránek můžou lišit i dle formátu a fontu.

      Vymazat